top of page

הנקודות הסמויות שמונעות ממנהלי בטיחות שליטה אמיתית בתהליך הבדיקות — ומה אפשר לעשות אחרת

ומה למדתי בתור ממונה בטיחות שמצא את עצמו מתמודד עם כאוס מיותר – עד שגיליתי דרך אחרת.

enhanced_ChatGPT Image May 6 2025 05_01_32 PM.png

מאת: רן שגב | ממונה בטיחות ותיק, מלווה עשרות מפעלים וארגונים

זה כנראה יישמע מוכר:

 

אם זה אכן נשמע לך מוכר, כנראה שאנחנו באותו המקצוע.
כי גם אני, במשך שנים, עבדתי בצורה שקראתי לה "סבירה לגמרי" – עד שהבנתי כמה תקלות חבויות אני סופג בשקט. זה לא נראה כמו בעיה – אבל זה שואב שעות, גורם לעיכובים, יוצר תסכול, ומייצר תחושת חוסר שליטה קבועה.

וזה מה שלמדתי בדרך.

תת-כותרת (2).png

5 המחסומים השקטים שכנראה גם אתה חי איתם — מבלי לשים לב כמה הם פוגעים לך בעבודה:
 

1. ההרגלים הבלתי נראים – וגוזלי הזמן הכי יקרים שלי

שאלתי את עצמי: איך יכול להיות שאני מרגיש שעשיתי הכל נכון – ועדיין אני מרגיש שאני עובד קשה מדי?

התחלתי לעקוב אחרי הזמן שמתבזבז רק על תיאומים, חיפושים אחרי דוחות, ריצות אחרי בודקים, בירורים מול הרגולציה. התוצאה הייתה ברורה:

אני ממונה בטיחות – אבל בפועל אני מתפקד הרבה יותר כרכז תפעול ותיאום לוגיסטי ובירוקרטי.

וזה הוביל אותי לשאלה שלא העזתי לשאול קודם:

יכול להיות שאני התרגלתי למשהו גרוע?

2. בודק מצוין ≠ תהליך מצוין

אני עבדתי עם אנשים מצוינים. רציניים. אבל גם איתם – גיליתי שהמערכת כולה לא באמת נותנת לי שליטה.

כי בודק טוב לא שווה זמינות מיידית.
בודק טוב לא מבטיח דוחות שאפשר להבין וליישם.
בודק טוב לא תמיד מוודא שאני מרגיש בשליטה.

וזה היה שיעור חשוב:

לפעמים, איכות השירות לא תלויה באדם – אלא בתהליך.

3. הדוחות? לא באמת כלי עבודה

שאלו אותי פעם – "אתה באמת קורא את כל הדוחות?"
עניתי: "אני מנסה."
אבל האמת היא שכשהדוח עמוס, לא ברור, ולא נגיש – אני פשוט לא מצליח לפעול לפיו.

וכשאני לא פועל לפיו – הבדיקה עצמה כמעט חסרת ערך.
בדיקות שלא מתורגמות לפעולה = אחריות שלא מתממשת.

4. השקיפות שחסרה – והעומס שנשאר

אחד הדברים הכי מתסכלים היה זה:

לא לדעת איפה הדברים עומדים.

מיילים הלכו לאיבוד. דוחות חיכו לאישור. אינספור שיחות שלא חזרו אליהן ומרדפי חתול ועכבר.
ובינתיים, אני מול ההנהלה צריך לתת תשובות. לתת ביטחון.

אבל איך אפשר לתת ביטחון כשאתה בעצמך לא יודע איפה עומדים הדברים?

5. התרגלתי – אבל לא ידעתי למה אני מוותר

הדבר הכי מטלטל היה כשהתחלתי לשמוע מאנשים אחרים – על איך זה מתנהל אצלם.

✅ זמינות מיידית.
✅ גישה אונליין לכל מסמך.
✅ שקיפות מלאה.
✅ דוחות פשוטים.
✅ הסברים טלפוניים.

ופתאום, המשפט הזה הדהד לי בראש:

"התרגלתי למה שיש – ולא חשבתי שיש דרך אחרת."

אז מה עשיתי?

במקום לחפש בודק אחר – חיפשתי גישה אחרת.
חיפשתי שירות שבנוי לטובת המנהל בשטח – לא רק לטובת האישור הרגולטורי.
חיפשתי תהליך שמפנה לי זמן, מפחית עומס, ומחזיר לי שליטה.

ומצאתי.

לפני שנמשיך תעצור רגע ובדוק את עצמך – 9 שאלות שחייבות להדאיג אותך אם ענית "לא"

✅ האם אתה יודע בדיוק מתי הייתה הבדיקה האחרונה של כל ציוד?

✅ האם יש לך מערכת דיגיטלית אונליין שבה כל המידע זמין לך בכל רגע?

✅ האם אתה סומך על הדוחות – גם בלי לשאול שאלות?

✅ האם אתה יודע מראש מתי הבדיקה הבאה?

✅ האם שיוחת טלפון מהבודק שמסבירות את הדו"ח?

✅ האם אתה מרגיש שהבודק שלך הוא שותף לתהליך ולא רק נותן שירות?

✅ האם אתה יכול להעביר את כל המידע "לרמה ממונה" שלך – בלי בלאגן?
✅ האם אתה מרגיש שהבודק משרת אותך – או להיפך?
✅ האם אתה מרגיש ביטחון – שאתה חושש שלא שכחת משהו קריטי כל הזמן?

 

אם ענית "לא" על יותר מ-2 – ייתכן ואתה מתנהל מצוין, אבל חי בתחושת שליטה מדומה.
וזה בסדר – גם אני הייתי שם.

אבל כשנפתחו לי העיניים – כבר לא רציתי לחזור אחורה.

ומה קורה כשעובדים עם גוף שכן רואה את ממונה הבטיחות במרכז?

כשהתחלתי לעבוד עם טיבה מהנדסים – פתאום דברים פשוט עבדו.

היה עם מי לדבר.
היה למי לשלוח שאלה.
היה ברור מתי הדוח מגיע, איך נראה, מה המשמעות – ומה צריך לעשות.

ובסופו של דבר ראו את זה גם למעלה ומנהל המפעל בא אליי ואמר –

"סוף סוף יש לי תחושה שיש שליטה אמיתית בתהליך הזה. תודה."

גם אתה יכול לבדוק.
לא כדי "לעבור ספק" – אלא כדי לבדוק אם לא התרגלת להתפשר.
השוו.

כמה זמן לקח לקבל בודק?

איך נראה הדו"ח?

איזה מידע היה זמין אונליין?

אז מה אני ממליץ לך לעשות עכשיו בפועל?
פשוט תראה איך הם עושים את זה בעצמם.

bottom of page