5 מיתוסים מסוכנים על בטיחות בעבודה עם מלגזות (שחייבים להיעלם מהשטח)
- דוד
- 7 ביולי
- זמן קריאה 3 דקות
חשוב לי לציין: המאמר הזה לא נועד להפחיד אותך – הוא נועד להציל אותך, או את העובד שאתה אחראי עליו.
בוא נדבר רגע תכל'ס. מלגזות הן כלי עבודה נפוץ, הכרחי, ו... קטלני. כן, גם היום – עם כל התקנות, ההכשרות, והמודעות – כמעט כל שבוע קורה מקרה. למה? בגלל המון סיבות אבל גם בגלל המיתוסים הישנים שלא עוזבים את הרצפה של המפעל. הגיע הזמן להפריך אותם.

מיתוס #1: "לנהוג במלגזה? זה כמו לנהוג באוטו"
כמה פעמים שמעת קשקושים כמו זה? "עזוב אותך, מלגזה זה כמו סובארו – רק בלי חיבור לבלוטוס."
אז לא. ממש לא.
האמת: מלגזה שוקלת פי 3 ממכונית ממוצעת, היא מגיבה לאט, מסתובבת אחרת, הבלמים מתנהגים שונה, והשדה ראייה מצומצם – במיוחד כשאתה עם משטח שמסתיר חצי עולם.
וכשאתה בונה את המסלול שלך בתוך מפעל, מחסן, או אתר עבודה – זה ממש לא כביש עם פסי מעבר והפרדה. זה שטח עמוס, רועש, מסוכן, מלא בהפתעות – וזה אזור לא סלחני בכלל לטעויות.
אגב, אם יש לך ספק קטן – שלח לנו עכשיו שאלה מקצועית, ונבדוק איתך יחד בשקט אם אתה מכוסה.

מיתוס #2: "אם המלגזה מתהפכת – קפוץ החוצה!"
זו האמונה הכי מסוכנת בשטח. באמת. ואנשים ממשיכים לקפוץ – ולמות.
מה באמת קורה? ברגע שמלגזה מתחילה להתהפך, הגוף שלך לא מספיק להגיב. אם אתה מנסה לקפוץ – יש סיכוי גדול מאוד שתמצא את עצמך תחת הכלי.
הפעולה הבטוחה היחידה: להישאר בפנים, לחגור חגורה, להחזיק חזק את ההגה או את המסגרת, ולהישען נגד כיוון ההתהפכות. כלוב ההתהפכות שם בדיוק ומהונדס בדיוק בשביל זה – אבל הוא לא עוזר אם אתה עף ממנו.
צפה בסרטון שהעלנו שמדגים בדיוק את הסיטואציה הזו.
מיתוס #3: "טרמפיאדה של מלגזות במפעל"
בין אם זה "על המזלג", "על הצד", או "מאחורה" – אסור בתכלית האיסור. אין בזה שום דבר מצחיק. וזה ממש לא חיסכון בזמן. זה מתכון לטרגדיה.
מה הסיכון? ברגע שאתה מכניס נוסע – אתה משבש את שיווי המשקל של המלגזה. ואז? מספיק סיבוב חד אחד, או בלימה פתאומית, או שיפוע קטן – ואתם עפים.
נכון, לפעמים זה מרגיש "נחמד כזה", במיוחד כשהמנהלים לא רואים – אבל אף אחד לא רוצה להסביר לאמא של העובד למה היא מקבלת טלפון מהביטוח.
תוהה אם ההתנהלות היומיומית אצלך בשטח עומדת בתקני בטיחות? אתה תמיד מוזמן לשלוח שאילתה למומחה באימייל הזה - David@tiva.co.il
מיתוס #4: "עברתי קורס – אני מסודר"
אנשים חושבים שקורס אחד פותר הכל. עברו הדרכה, קיבלו תעודה, ועכשיו הם יודעים להפעיל כל מלגזה בכל מקום. לא.
בפועל: הדרכה כללית זה בסיס טוב, אבל זה רק חצי עבודה. בכל אתר – יש ציוד שונה, שטח שונה, תמרונים אחרים. חובה להתאים את הידע והנסיון ספציפית לסוג המלגזה, לסוג המשטחים, ולתנאי השטח.
תיאום שיחת בירור עם מומחה מלגזות שלנו יכול למנוע את הטעות הבאה. לפעמים שיחה אחת מצילה חיים.

מיתוס #5: "הכשרות זה יקר ובזבוז זמן"
רבים פשוט לא עושים הדרכה מסודרת כי "אין זמן", או כי "אין תקציב".
אבל: קורס בסיסי אפשר לעשות אפילו אונליין, כל עובד מהבית זה עולה גרושים היום. והעלות האמיתית היא לא בקורס – היא בתאונה שלא קרתה עדיין.
מחפש סדנה לצוות שלך שתהיה עניינית, מדויקת, מותאמת למה שבאמת קורה אצלכם? דבר איתנו אולי נוכל לעזור לך למצוא (לא מתחייבים אבל ננסה) בזול.
לסיכום – מה עכשיו?
המטרה של המאמר הזה הייתה פשוטה: לתקוע מקל בגלגלים של מיתוסים ישנים שיכולים להרוג. אתה לא חייב לעשות שינוי גדול מחר בבוקר – אבל כן חשוב שתתחיל לשאול את עצמך שאלות.
מתי בדקתי לאחרונה אם יש חגורות בכל המלגזות?
מתי הדרכתי בפועל מה עושים כשהמלגזה מתחילה להתהפך?
האם יש נהג שלא קיבל התאמה לכלי חדש כלשהו שהבאתי למחסן?
אם לפחות על אחת מהשאלות ענית לעצמך "לא יודע" או חצי "לא יודע" כזה... ממולץ לך לדבר אם מומחה שלנו שיוכול אולי בשיחה קצרצרה לעזור לשים זרקור ולמנוע את הטעות הבאה.
הורד גרסה של המאמר מותאמת להפצה לעובדים -
רוצה שנעבור איתך על פרוטוקולי הבטיחות במלגזות אצלך? מעוניין בחוות דעת שנייה על תחקיר תאונה או דוח בטיחות שקיבלת?
הדלת פתוחה. צור קשר דרך כאן – ונחזור אליך.
コメント